Siirry sisältöön

Internet helpottaa nuorten ja vanhusten arkea

Internetillä on ollut valtavan suuri vaikutus tämän päivän informaation kulussa. Niin myös kokemukset eri tuotteiden ominaisuuksista ja toimivuudesta jaetaan sen syövereissä, josta se tavoittaa nopeasti muita kuluttajia. Melkeinpä mistä tahansa yleisellä markkinoilla olevasta tuotteesta löytyy jokin mielipide näppäiltynä ja laitettuna nettiin. Sosiaalisen median ja muiden viestintäpalveluiden kautta on myöskin helppo tavoittaa muita ja kysyä yksittäisiä kokemuksia tietyistä tuotteista suoraan. Netissä on myös helpompi tavoittaa vertailijoita, joiden tarpeet tai mieltymykset vastaavat omia, jolloin voi helpommin löytää juuri haluamanlaisensa tuotteen. Verkosta voi jopa etsiä omanhenkisiä tai omien kiinnostusten kohteiden mukaisia yhteisöjä, jonka jäseniltä voi kysyä mielipiteitä, jotka ovat todennäköisemmin omien arvojen ja kiinnostusten kohteiden mukaisia.

Lentoliput ja hotelli suoraan netistä

Jokainen joka on ostanut vaikkapa lentolippua netistä tietää varmasti miten suhteettoman määrän aikaa vertailuun voikaan saada menemään. Kuluttajat ovat siirtyneet tekemään entistä suuremman osan ostoksistaan netissä, ja nettikauppojen runsastuminen on synnyttänyt myös kasvavan tarpeen vertailupalveluille. Nettiin on perustettu lukuisia tuotevertailusivuja, myös suomeksi, jotka etsivät puolestasi muunmuassa parhaan hinnan, vertaimella keskenään monien eri nettikauppojen hintoja.

Momondo - vertaa lennot ja hotelli netissä

Vertailua puhelimista trampoliineihin

Osa sivustoista on jopa erikoistunut juuri tiettyjen tuotteiden vetailuun, kuten elintarvikkeet, puhelimien suojakuoret (lue aiheeseen liittyvä blogikirjoitus), soittimet tai jalkineet. Jopa tuotevertailusivuistakin on tehty netissä vertailu! Yleisesti sivustoilla on tuotteesta ainakin seuraavia tietoja: kuva tuotteesta, tuotteen nimi, tuotteen hinta, kuinka monta kappaletta on jäljellä, kuinka paljon tuote painaa toimitettuna, asiakkaiden arvosteluja, sekä tuotteen ominaisuuksia. Miten paljon helpompi onkaan verrata valmiiksi listatuista itselle sopivista vaihtoehdoista paras, kuin etsiä erikseen jokainen vaihtoehto ja tiedonmurunen luikuisalta eri nettisivulta.

Tämä vertailusivujen kirjo on mennyt jopa niin pitkälle, että jopa trampoliineillekin on tehty oma vertailusivu suomen kielellä. Heidän asiakaslupauksensa on: löydä laadukas ja hyvä trampoliini tältä sivulta. Eikö olekin mielenkiintoista. Toki tämä on kuluttajalle erinomainen juttu.

5-vuotias lapsi hyppii iloisena trampoliinilla

Mainostamisen lainsäädännöt ovat Suomessa melko tiukkoja, jolla yritetään huolehtia siitä, että mainostajien väitteet ovat totuudenmukaisia, ja että kuluttajaa ei huijata. Tämä saattaa usein kuitenkin rajoittaa myös kuluttajalle kulkeutuvaa informaatiota tuotteesta, ja ilman internettiä voisi olla hyvinkin hankala saada haluaamansa tai tarvitsemaansa tietoa. Verkossa ihmiset voivat kuitenkin henkilöinä kirjoittaa käytännössä mitä vain, ja harkinnan varaisesti lukien sieltä voi saada kaipaamansa informaation. Kun mielipiteitään voi jakaa anonyymisti, niin tarjolla voi olla myös paljon yksityiskohtaisempaa tietoa, varsinkin arkaluontoisiin tai yksityisiin asioihin liittyvistä asioista, kuten lääkkeistä tai eroottisista tuotteista. Käännössivustoja käyttämällä voi kielitaidoista huolimatta käyttää hyödyksi myös ulkomailla elävien kokemuksia itseä kiinnostavista tuotteista.

Kysynnän ja tarjonnan laki toimii myös netissä

Verkossa todella käy toteen kysynnän ja palveluntarjoajan kohtaaminen. Myös tuotteen tarjoajan kannalta on parempi, että hänen tarjoamiaan tuotteita voidaan helposti ja kätevästi vertailla muihin. Näin kuluttaja voi saada varmistuksen, että tuote jonka hän on aikeissa hankkia on sellainen kuin hän kaipaisi sen olevan, ja todennäköisemmin palaa myyjän palveluun uudelleen ja kertoo siitä myös ystävilleen. Vaihtoehtojen ollessa liian lukuisia kuluttaja hämmentyy ja saattaa lannistua jopa siinä määrin, että tuote jää kokonaan ostamatta. Tämäkin on yksi syy miksi tuotteen tarjoajan kannalta on hyvä, että tuotevertailupalveluja on olemassa, ja miksi myyjä tai yritys saattaa, jopa toimia niiden tarjoajana. Nykysin varsinkin suurempien nettikauppojen verkkokaupoissa onkin jonkinnäköinen vertauspalvelu tuotesivun yhteydessä. Yksinkertaisesti mitä helpompi ostotapahtuma on asiakkaalle, sitä enemmän ostoja ja asiakkaita. Myyjä mukautuu varmasti ostajan tarpeisiin, aina parhaan kykynsä mukaan, ja tämä helpottaa väistämättä myös tuotteiden vertailua.

Internet kaventaa ihmisten välisiä rajoja, ja tekee tiedon vaihdon helpommin ja nopeammin mahdolliseksi, ja vielä paljon suuremmassa mittakaavassa, kuin reaalimaailmassa. Tuotteiden vertailua verkossa on kehittämässä myyjä ja asiakas yhdessä, molempien intressien kohdatessa; mitä enemmän netissä myydään ja ostetaan tuotteita, sitä enemmän todennäköisesti kehittyy myös tuotteiden vertailu.